Andrey Romanov: „Rádi Zlepšujeme životní Prostředí“

Obsah:

Andrey Romanov: „Rádi Zlepšujeme životní Prostředí“
Andrey Romanov: „Rádi Zlepšujeme životní Prostředí“

Video: Andrey Romanov: „Rádi Zlepšujeme životní Prostředí“

Video: Andrey Romanov: „Rádi Zlepšujeme životní Prostředí“
Video: Program LSU - Životní prostředí 2024, Duben
Anonim

- Vaše kancelář je stará deset let. Co vás vedlo k tomu, abyste jej našli a začali pracovat sami?

- Vždy jsme toužili po nezávislosti. Jeden sen, dalo by se říci. Pravděpodobně o tom sní mnoho mladých architektů, ale náš sen byl od samého začátku jasně realizovaný a konkrétní. Všechny kariérní kroky, které jsme podnikli před založením kanceláře, byly tak či onak podmíněny tímto cílem. Nikdy jsme nešli cestou nejmenšího odporu a místo práce jsme si vybrali na základě priority získání znalostí a zkušeností nezbytných do budoucna pro samostatnou práci.

Kde jste pracovali a co jste dělali před založením kanceláře? Pracovali jste okamžitě s Ekaterinou Kuznetsovou?

- Po absolvování institutu jsme spolu s Katyou pracovali ve firmách zabývajících se interiérovým designem. Ale o rok později jsme se dohodli na společném cíli - rozhodli jsme se, že je pro nás důležitá samostatná práce ve velké architektuře. Poté jsme tři roky pracovali s architektem Anatolijem Klimočkinem a získali jsme jedinečný zážitek z rychlého ponoření se do profese. Ve věku 24 let jsme již byli hlavními architekty dvou stavěných projektů: obytného komplexu o rozloze 170 000 metrů čtverečních na 16 Shmitovsky Proezd a kancelářské budovy v samém centru Moskvy na křižovatce zahrady Ring a ulice Malaya Bronnaya. Na stavbě se naučíte velmi rychle, takže jsme získali ohromné zkušenosti. Vytvořili jsme tým pěti architektů, ale v tu chvíli jsme ještě nebyli připraveni otevřít si vlastní kancelář. Chtěli jsme nejprve pracovat s mistrem, architektem na velmi vysoké úrovni. Celý náš tým se připojil k kanceláři Sergeje Skuratova. Musím říci, že tato spolupráce nám dala hodně. Nejprve jsme dokázali najít ten stylistický směr v moderní architektuře, který je nám v duchu blízký. Kromě toho jsme viděli příklad nejvyšší kultury práce s estetikou, detailem a materiálem fasády. Výsledkem společné práce bylo kancelářské centrum Danilovsky Fort a chatová vesnice Club 2071. A na začátku roku 2006 jsme si konečně uvědomili naši připravenost na samostatnou práci a založili kancelář ADM.

Nějakou dobu váš workshop spolupracoval s mezinárodními kancelářemi. Co ti tato práce dala?

- Ano, skutečně jsme měli takové období. Trvalo to něco málo přes dva roky. Udělali jsme několik projektů s architekty Johna McAslana, KPF, SOM a dílnou Franka Gehryho. Tuto zkušenost považuji za nejcennější. Byla to vzrušující doba častých služebních cest, společných setkání a prezentací. Pracovali jsme s kolegy jako tým. V některých projektech jsme vykonávali funkci místního designéra, ale například v provozovně Stanislavský-11 jsme byli plnohodnotnými spoluautory a v projektu jsme toho hodně navrhli. Ale co je nejdůležitější, taková práce poskytuje příležitost pozorovat přístup k práci na velmi vysoké úrovni. Věřil jsem a stále věřím, že v tu chvíli byla pro naši mladou kancelář, pro všechny naše zaměstnance, úzká spolupráce se zkušenými a známými společnostmi na evropské i světové úrovni jedinečným úspěchem. Od našich zahraničních kolegů jsme se opravdu hodně naučili.

Vaše projekty jsou vždy pečlivě nakreslené a zcela rozpoznatelné. Procvičujete své poznatky a techniky, vyvíjíte se pomalu. Cítíte se zmateni rozeznatelností svého rukopisu nebo se o něj naopak snažíte a to je princip?

- Pokud mluvíme o architektuře jako tvůrčí profesi, pak je uznávání projektů stěží nevýhodou. Když architekt pracuje upřímně, vkládá svou duši do předmětů, veškerá jeho práce bude přímo odrážet jeho vnitřní svět, charakter, temperament. Takové věci se samozřejmě mohou v průběhu života změnit, ale neděje se to tak rychle. Pravděpodobně porovnáváte projekty, které jsme dělali za posledních šest nebo sedm let … Ale koneckonců, během tohoto období jsme se my sami stěží mohli tolik změnit, není divu, že naše projekty mají podobné rysy. Samozřejmě se snažíme vyhnout autocitaci, pokaždé hledat nové obrázky, jinak by to bylo ve vztahu k zákazníkovi nepoctivé a samotný design by se stal nudným. Ale obávám se, že bez ohledu na to, jak inovativní bude další nový obraz projektu, nebude možné se vyhnout stopám autorova stylu, zejména našeho pocitu proporcí a preferencí při formování. Ano, a ne sv o to.

zvětšování
zvětšování
Жилой дом на Малой Ордынке. Главный фасад. Вариант 2, проект, 2016. В процессе строительства © ADM
Жилой дом на Малой Ордынке. Главный фасад. Вариант 2, проект, 2016. В процессе строительства © ADM
zvětšování
zvětšování
Отель Hilton Doubletree на Ленинградском шоссе. Реализация, 2014. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
Отель Hilton Doubletree на Ленинградском шоссе. Реализация, 2014. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
zvětšování
zvětšování
Апарт-комплекс «Волга» на Большой Спасской. Проект, 2014. В процессе строительства © Мастерская ADM
Апарт-комплекс «Волга» на Большой Спасской. Проект, 2014. В процессе строительства © Мастерская ADM
zvětšování
zvětšování
Бизнес-центр Bank side в Наставническом переулке. Реализация, 2013. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
Бизнес-центр Bank side в Наставническом переулке. Реализация, 2013. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
zvětšování
zvětšování

Nechceš někdy udělat architektonické gesto, jít dál?

- Nemáme sklon k otevřenému architektonickému chuligánství. Někdy se můžete nechat unést nějakým jasným nápadem, tématem … Ale stále častěji chcete udělat slušný a dobře nakreslený dům. Tato touha je neustále přítomná.

Je označení komerčního úspěchu skvrna?

- Vy, novináři, rádi vše redukujete na jednoduché definice a nemám rád štítky jako takové. Jaký je rozdíl mezi tím, kdo a co si o nás myslí a říká? Samotný obchodní úspěch nemůže ničemu ublížit. Řekl bych - naopak, často vás to osvobodí. Pokud jste dosáhli určité úrovně, kde si můžete dovolit vzdát se předmětů, které se vám nelíbí, pak je jen málo, co vás může přinutit ke kompromisu s vlastním svědomím.

Jaké zákazníky si vyberete? Odmítnout někoho?

"Nejde o to, že se rozhodneme, ale raději pracujeme se zákazníky, pro které je důležité, aby se do jejich projektu zapojil dobrý architekt a kterým se líbí naše architektura." Toto je podle mého názoru jediná správná forma spolupráce. Klient a architekt musí mít ve skutečnosti blízké pozice v mnoha oblastech. Kromě toho musí existovat osobní empatie nebo vysoká míra důvěry. To je jediný způsob, jak získat opravdu dobrou architekturu. Věřím, že práce by měla přinést radost a potěšení oběma stranám, jsem proti věčnému boji a zlomení někoho přes koleno. Zpravidla předem cítím, zda se jedná o mého zákazníka, či nikoli. Pokud ne, je nejlepší se práce pokud možno okamžitě vzdát.

Co je podle vás „dobrá architektura“a „vysoce kvalitní architektura“?

- Nejtěžší otázka, ale také nejjednodušší. Architektura jsou budovy. Dobré budovy jsou ty, ve kterých se lidé cítí dobře a poblíž kterých se cítí dobře. Ale jak toho dosáhnout, je celá obtížnost.

Jak toho dosáhnete, jaká je metoda? Jak začnete pracovat na projektu?

- Neexistuje tedy žádná posloupnost akcí. Samozřejmě, nejprve musíte prostudovat web, program, ale pak se všechno začne dít samo. Diskutujeme o každém projektu s Ekaterinou, vyměňujeme si názory, ale pak si sednete a uděláte to. V absolutně jakémkoli pořadí. Někdy začínáte s rozvržením, někdy se zónováním, někdy vyzkoušíte nějaký druh fasádního tématu, které vám už dlouho bliká v hlavě, ale nejlepší projekty jsou pravděpodobně ty, kde děláte všechno najednou a někdy bod vše se vyvíjí samo od sebe.

A když mluvíme o složkách projektu - co vás nejvíce fascinuje, například plány nebo fasády? Abych parafrázoval klasiku, jdeš zevnitř ven nebo zvenčí dovnitř?

- Stejně tak nás těší tvorba volumetrické kompozice, vypracování plánů, kreslení fasád a práce s krajinou. Tyto čtyři věci jsou složkami objektu. Jsou velmi úzce spjaty. A nejdůležitější je, že to všechno děláme současně. Jejich důsledné vytváření je snazší, ale velmi riskantní. Všechno se musí narodit současně, jinak někde nutně dojde k selhání. Objem budovy, půdorys, fasáda a myšlenka krajiny jsou formovány téměř současně. Všechno je třeba mít neustále na paměti. A to je v profesi nejtěžší věc.

Jaký je ale hlavní cíl, co vás motivuje?

- Co nás motivuje? - Ano, rádi stavíme pěkné domy, vytváříme prostředí, ve kterém se lidé cítí dobře. Zajímá nás to a baví nás, když je práce úspěšná. Vidíme na světě spoustu nedokonalých věcí, naše město je koneckonců nedokonalé. Rádi se snažíme zlepšit to, co dokážeme. A je to úžasný pocit, když přijdete na nějaké nepříjemné místo, děláte svou práci dobře a toto místo se najednou stane nádherným. Lidé tam začínají žít a pracovat, mají příjemné emoce a vzpomínky, začnou milovat to, na co jste přišli. To je opravdu skvělé. Nakonec záleží na tom, co postavíte, co zůstane. Pokud je výsledek dobrý, pokud se vám podařilo vylepšit nějakou část města, máte pravdu.

Zdá se, že jsme našli klíčové slovo - středa, část města. Aktuální téma zlepšení městského prostoru ve svých architektonických projektech vyvíjíte již dlouho, zdá se, z projektu Atmosféra na Novoslobodskaja - projektu, kde jste doslova vyčistili fragment města, vytvořili nové prostředí v polo -uzavřený prostor. To je pravda?

- Ne. Brzy. V dřívějších projektech: Stanislavský-11, obchodní centrum Alcon, Hilton Double tree, bylo téma životního prostředí jako kombinace krajiny a fasád zpracováno velmi vážně. Velmi dlouho jsme pro sebe zpracovávali tezi o výjimečném významu krajiny v jakémkoli projektu. Terénní úpravy se bezdůvodně nazývají pátá fasáda. Považujeme za zřejmé, že člověk budovu sám nevnímá. Obyčejný člověk navíc často vůbec nevnímá budovu jako samostatný objekt. Většina lidí prostě žije svůj život a nezajímá se o architekturu jako takovou. Ale když se dostanou do dobře navrženého prostředí, začne na ně prostor pozitivně působit. Zároveň vnímají prostředí jako celek. Bez oddělení fasády od krajiny. Je to pro člověka buď příjemné, nebo ne příliš příjemné být tam. Takto se snažíme uvažovat. Všechno musí být provedeno na stejné vysoké úrovni. Proto ve většině případů navrhujeme nejen budovy, ale také terénní úpravy.

Офисный комплекс Атмосфера (реконструкция). Реализация, 2013 © ADM
Офисный комплекс Атмосфера (реконструкция). Реализация, 2013 © ADM
zvětšování
zvětšování
Бизнес-центр класса А «Алкон» на Ленинградском проспекте. Реализация, 2013 © ADM
Бизнес-центр класса А «Алкон» на Ленинградском проспекте. Реализация, 2013 © ADM
zvětšování
zvětšování
Бизнес-центр Bank side в Наставническом переулке. Реализация, 2013. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
Бизнес-центр Bank side в Наставническом переулке. Реализация, 2013. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
zvětšování
zvětšování
Отель Hilton Doubletree на Ленинградском шоссе. Реализация, 2014. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
Отель Hilton Doubletree на Ленинградском шоссе. Реализация, 2014. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
zvětšování
zvětšování
Апарт-комплекс «Волга» на Большой Спасской. Внутренний двор. Терраса летнего кафе. Проект, 2015. В процессе строительства © Мастерская ADM
Апарт-комплекс «Волга» на Большой Спасской. Внутренний двор. Терраса летнего кафе. Проект, 2015. В процессе строительства © Мастерская ADM
zvětšování
zvětšování
Жилой дом на ул. Новослободская. Благоустройство двора. Проект, 2016. В процессе строительства © ADM
Жилой дом на ул. Новослободская. Благоустройство двора. Проект, 2016. В процессе строительства © ADM
zvětšování
zvětšování

Mluvíte o městském prostředí, ale jaký je váš vztah k kontextu? Celá architektura po osmdesátých letech je tak či onak kontextuální, reaguje na prostředí a někdy se do něj dokonce ponoří velmi hluboce. Jak blízké je vám téma kontextu, zdůvodňujete svá rozhodnutí prostředím? Nebo naopak vůbec ne blízko?

- Kontext je důležitý, pokud je cenný. Pracujeme-li například v dobře zavedeném prostředí, stavíme v centru města, pak se snažíme dostat do měřítka. Nepovažujeme stylistickou shodu okolností za důležitou, ale snažíme se pracovat s rytmem fasády a s materiálem tak, aby nový objekt obohatil a doplnil stávající prostředí. Samozřejmě existují části města - některé z nich dokonce v blízkosti centra, i když je to extrémně vzácné - kde okolí není hodnotné nebo šťastné a pravděpodobně bude brzy nahrazeno. Můžete se tam cítit lépe. Hledejte jiné měřítko, vytvořte nové prostředí.

Máte ideál městského prostředí, možná nějaká příkladná místa, kterým byste se chtěli přiblížit?

- Osobně si myslím, že ideálním městským prostředím není příliš vysoká hustota, od čtyř do šesti pater a hlavně u blokových budov. Parky a zelené ulice jsou důležité, stejně jako voda. A samozřejmě velmi nízký provoz. Pohodlné město je pěší město. Pokud mluvíme o příkladech, pak pravděpodobně pojmenuji některé čtvrti Hamburku: Rottenbaum, Harvesthude, Winterhude. Krásné oblasti kolem jezera Alster přímo uprostřed relativně velkého města.

Na druhou stranu nyní ve vašem portfoliu stále více a vícepodlažních obytných budov. Mohu předpokládat, že tento žánr je diktován okolnostmi řádu. Jaké měřítko je podle vás optimální?

- Máme zájem dělat všechno a nenudí se to. Upřímně řečeno, stále věříme, že člověk je blíže a příjemnější měřítku budov vysokých až třicet metrů. A práce s takovými projekty nás opravdu baví.

Je zřejmé, že jsou pro vás důležité detaily a textury. O kolik prodražují projekt?

- Podrobnosti jsou velmi důležité. Jsme rádi, když jsou fasády dobře nakreslené a když mají dostatek detailů. Věříme, že pro člověka není snadné vnímat lapidární estetiku. Oko se musí něčeho držet, možná takhle jsme stvořeni. Je pohodlnější být v prostředí, kde je mírná rozmanitost a dostatek detailů. Pokud ano, pak je otázka nákladů relativní. Opatření je samozřejmě nutné ve všem, ale pokud složité fasády vytvářejí pohodlnější prostředí než ty jednoduché, pak je lidé upřednostní a náklady na jejich vytvoření rádi uhradí. Navíc vám někdy podrobnosti dokonce umožňují ušetřit peníze, což vám umožní vytvořit zajímavý a komplexní obraz bez použití velmi nákladných materiálů.

Když už mluvíme o materiálech a technikách. Kdysi dávno, v roce 2007, jsem psal o vašem projektu domu v Gorokhov Lane, že se vám nelíbila omítka nabízená zákazníkem a doslova jste „snědli“nemilovaný materiál, zredukovali ho panely a proporce stěn. Potom se vrstvení fasád stalo jedním z vašich oblíbených témat, nechápu, co je zde víc: hry s odpovídajícími texturami nebo touha udělat dům tenkým, lehkým a zároveň komplexním?

- Začnu komentářem o omítce. Tento materiál opravdu nepatří k nejoblíbenějším. Upřednostňujeme materiály se zajímavými texturami, které samy o sobě mohou obohatit obraz budovy. Je zřejmé, že běžný prvek fasády, například příčka mezi okny, vypadá úplně jinak v polychromovaných cihlách a v prosté ploché omítce. S omítkou na relativně velkých površích není snadné pracovat. Materiál je plochý, nudný a velmi náladový. V našem podnebí by se mělo přátelským způsobem natírat každé tři až čtyři roky.

Nevýhody omítky jako materiálu lze skrýt pouze velmi složitým plastem fasády - prakticky bez rovných rovných profilů. Jazyk architektury 18., 19. a počátku 20. století byl bohatý na křivočaré detaily a složité plasty. Když se podíváte na jakoukoli klasickou fasádu, uvidíte, že zde nejsou prakticky žádné velké ploché povrchy. Vše je rozděleno na prvky rozbité rustikálními materiály, orámované detaily - pomohly skrýt problémy technologie omítání. I přes naši lásku k detailu stále dáváme přednost stručnějšímu modernímu architektonickému jazyku. Více přímých letadel, více přímých linií. A právě zde se začínají projevovat nevýhody sádry. Totéž platí pro architekturu konstruktivismu, kde se tyto nedostatky staly podle mého názoru vážným problémem. Ale to je jiné téma.

Analyzujeme-li příklad první verze fasády pro objekt na Gorokhovském, který jste zmínili, pak byl myšlenkový směr následující. Omezili jsme výběr materiálu: zákazník byl připraven použít pouze jednoduchou omítku, která, jak jsem řekl, nemá bohatou strukturu. Aby byla fasáda příjemná pro oči, bylo nutné ji obohatit - pracovat s rytmem oken a stěn. Použili jsme techniku „spouštění oken“a také jsme vizuálně rozdělili prázdné části stěny na různé fragmenty. Vytvořili jsme dvě vrstvy, lišící se hloubkou, strukturou a barvou. To umožnilo vyrovnat asketismus technologie omítání.

Je také zajímavé, že nakonec byl objekt v Gorokhovskoye implementován úplně jiným způsobem. Po mnoha úpravách ve funkci a složení jsme skončili se zcela odlišným vzhledem. Geometrie nové fasády je mnohem jednodušší. Zjednodušili jsme to přesně proto, že místo omítky v nové verzi objektu bylo možné použít zajímavější materiály: glazované cihly, archhskin, tónovaná skla a také dřevěné okenní rámy s charakteristickými zvětšenými příčníky. Nový vzhled byl postaven na kombinaci těchto materiálů. Pohyblivá okna a dvojité vrstvení již nebyly zapotřebí.

Клубный дом в Гороховском переулке. Реализация, 2016 © ADM architects
Клубный дом в Гороховском переулке. Реализация, 2016 © ADM architects
zvětšování
zvětšování

Více o technikách: na fasády často používáte jakýsi meziplošný I-paprsek, někdy je to kov, ale někdy keramika a kámen. Dodá vašim fasádám, vybroušeným do detailů, lehký, zcela brutální odstín plesu. Odkud přišel, kdy se objevil a proč ho máte tak rád?

- Abych byl upřímný, nikdy jsme nepřemýšleli o odstínu plesu. Horizontální prvek, o kterém mluvíte, je skutečně použit v tolika objektech, i když je pro mě těžké je spojit s promy, když se na ně dívám na fasádě Vorobyovova domu, kde jsou vytesány z volumetrického přírodního kamene. Nebo když si vzpomínám, jak byly podobné prvky vyrobeny podle našich náčrtů v německém závodě NBK Keramic pro kancelářský komplex Alcon-1. Ne vždy vypadají jako paprsek I. Často však horizontálu artikulujeme tak či onak, abychom strukturovali fasádu, vyjádřili její měřítko a tektoniku. Mřížka vodorovných a svislých čar umožňuje dosáhnout jasného a dobře organizovaného vzoru. Ve skutečnosti slouží jako matice, pomocí které často začínáme kreslit fasádu. Dále je vynalezen design jednotlivých prvků fasády, je složen a nakreslen rytmus, který určuje jejich vzájemné proporcionální vztahy. Počínaje jednoduchým a jasným schématem tedy můžete přijít s úplně jinými uměleckými obrazy. Ne že by toto schéma vždy dosáhlo požadovaného výsledku, ale tato technika je jednou z našich oblíbených.

ЖК «Воробьев дом». Фрагмент фасада. Проект, 2014. В процессе строительства © ADM
ЖК «Воробьев дом». Фрагмент фасада. Проект, 2014. В процессе строительства © ADM
zvětšování
zvětšování
БЦ класса A Alcon I на Ленинградском проспекте Фотография © ADM
БЦ класса A Alcon I на Ленинградском проспекте Фотография © ADM
zvětšování
zvětšování

V takovém případě je vaše vodorovná čára pravděpodobnější vlys z klasického schématu objednávek? Horizontální, propletená do vertikální a podporovaná tím? Je známo, že neděláte stylizace, ale zároveň se zdá, že jste jasnými představiteli latentní klasiky, architektura je vnitřně tradiční a zejména proto je vhodná pro historické město. Jak je to pravda?

- Jazyk klasiků, jak jsem řekl, nám není blízký. Máte ale pravdu, že s klasickým přístupem k kreslení fasády existuje určitá shodnost. A samotný výraz „malovat fasádu“odkazuje spíše na klasickou než na modernistickou tradici. Tento přístup se nám líbí, zdá se nám lidštější. Nikdy jsme se nepokusili diváka rozdrtit čistotou modernistické formy.

Řekněte nám více o vývoji mřížkové matice. Pokud dobře rozumím, rytmus fasády je pro vás velmi důležitý. Odkud pochází a na čem to závisí?

- Práce s rytmy na fasádě je také oblíbeným tématem. Ale to není vždy spojeno s maticovou mřížkou. Jedná se o dvě různé techniky, které se však mohou perfektně doplňovat. Nejdříve to, co nazýváme fasádní rytmy, jsou kombinace fasádních prvků, které se opakují v určitém pořadí. Například kombinujeme okno s dekoračním sloupem, balkonem nebo fasádní vložkou z jiného materiálu. A tato kompoziční sada se opakuje ne na každém patře, ale například ve třech podlažích. Na jiných podlažích se používají jiné kombinace prvků - oko nevědomky fixuje sled střídání. Taková opakování nazýváme rytmická témata. Přesvědčivě a harmonicky vykreslené výrazně obohacují design fasády. Což otevírá obrovské pole pro kreativitu. Může existovat několik rytmických témat, některá se stávají hlavními, jiná podřízená. Ráda srovnávám tak složitě nakreslenou fasádu se symfonickou skladbou, ve které hrají různé hudební nástroje a to vše harmonicky tvoří jeden celek.

Komplexní kresba fasády tedy není jen chaoticky posunutá okna. Za tím vším je velmi obtížná práce, vnitřní logika a odraz uměleckého vkusu. Věřte mi, je velmi obtížné dát rytmy do jednoho harmonického celku. Současně lze rytmická témata propojit s mřížkou podlahové matice nebo je lze volně umístit na pole stěny. Hodně záleží na obrazu, který chceme vytvořit.

Máte nějaké oblíbené projekty, které byly podle vás lepší než ostatní?

- Je nemožné vytvořit všechny objekty na stejné úrovni. Někdy to funguje lépe, jindy horší. Ale jsem proti tomu, abych něco zdůrazňoval. Pokud se některý předmět ukázal horší, než jsme si mysleli, je to naše chyba, a není důvod, abychom ho nemilovali. Je to spíše důvod k zamyšlení; selhání je skvělá zkušenost, a proto jsou cenné.

Ukázalo se, že projekt školy v Mamontovce byl docela rezonující. Láká vás tento žánr jako druh veřejné architektury? A mimochodem, co projekt Kitezh dětského vývojového centra?

- Velmi se nám líbí školní typologie. Existuje příležitost, a co je důležitější, potřeba vytvářet neobvyklé tvary a prostory. Svět dítěte může a měl by být neobvyklý a živý, vzbuzovat představivost. Měli jsme dva školní projekty a oba jsme se snažili učinit netriviálními. Jak víte, projekt v Mamontovce byl realizován a škola Kitezh je ve výstavbě. Jedná se o charitativní projekt, je realizován pomocí darů, a proto byla dosud dokončena pouze polovina. Dobrou zprávou však je, že stavba pokračuje, a v některých prostorách již probíhá vzdělávací proces.

Школа в Мамонтовке. Реализация, 2013. Фотография © ADM
Школа в Мамонтовке. Реализация, 2013. Фотография © ADM
zvětšování
zvětšování
Школа в Мамонтовке. Реализация, 2013. Фотография © ADM
Школа в Мамонтовке. Реализация, 2013. Фотография © ADM
zvětšování
zvětšování
Китежский центр развития семьи и детей. Проект, 2011, в процессе строительства © ADM
Китежский центр развития семьи и детей. Проект, 2011, в процессе строительства © ADM
zvětšování
zvětšování

Nějakou dobu jste se věnovali rekonstrukci průmyslových zón. Jaké jsou vaše dojmy a jaké jsou nejcennější zážitky z této práce? Jste připraveni se k takové práci vrátit nebo je to prošlá fáze?

- Rekultivace starých průmyslových zón, jejich naplnění novými funkcemi a estetikou je v Evropě velmi oblíbeným tématem. V naší zemi vždy existovalo řádově méně takových zařízení. Jedná se nicméně o běžnou práci každé architektonické kanceláře. Práce je svým způsobem zajímavá, obtížná a zpravidla komerčně málo výnosná. V našem portfoliu zakázek objem těchto projektů nikdy nepřesáhl 30%, takže je těžké hovořit o konkrétní fázi. Nyní opravdu neexistují, ale nejde o pozici, nyní máme více nových stavebních projektů.

I když existují projekty, kde konzervujeme některé části historických budov, pro které existují bezpečnostní závazky, nebo které je nám prostě líto zbourat. Jak jsem řekl, jsem s tímto druhem práce v pořádku, pokud se objeví projekt, ve kterém budou hezké historické budovy, a bude mu třeba vdechnout nový život, uděláme to rádi.

Právě jste zmínil práci s historickými budovami. V nedávném projektu rezidenčního komplexu na Novoslobodskaja jste při zachování fragmentu původní fasády budovy továrny XIX století, replikujte jej a doplňte originál kopií. Chápu, že se to dělá proto, aby budova vypadala pevně a ne fragmentovaně. A přesto benátská charta odsuzuje napodobování historických budov … Nebylo by lepší ji dokončit v různých podobách, aby nevytvářela iluze?

- Souhlasím s obecným přístupem a měli bychom se o to pokusit. Sami se nám remake moc nelíbí. Ale zjevně neexistují žádná pravidla bez výjimek. V případě Novoslobodskaja jsme stáli před velmi obtížnou volbou. Na tomto místě se nacházel mimořádně podivný konglomerát budov: několik fragmentů zdí průmyslové architektury z konce 19. století, hojně proložené částmi zdí a anonymní hmotou budov z doby sovětské éry. Byly tam doslova dvě a půl zdi, které bychom si chtěli ponechat. Tato polovina navíc nespojovala s dalšími dvěma zdmi. A potřebovali jsme vytvořit samostatnou budovu se čtyřmi plnohodnotnými fasádami, z nichž jedna a půl nikdy neexistovaly. Varianta s vložkami moderní architektury mezi kusy historických zdí nás vůbec nepřesvědčila a pokusili jsme se stávající rytmus prodloužit, jako bychom ho kopírovali. Navíc dokonce plánujeme použít historické cihly získané po demontáži starých zdí. Souhlasím s tím, že jde o kontroverzní metodu, ale v tomto případě jsme si jisti její správností. Uvidíme však, až bude objekt postaven.

Жилой дом на ул. Новослободская. Проект, 2016. В процессе строительства © ADM
Жилой дом на ул. Новослободская. Проект, 2016. В процессе строительства © ADM
zvětšování
zvětšování

Jak často se účastníte soutěží? Zdá se, že se to teď stává méně často. Možná jste se nejdříve nechali unést tématem soutěží a pak jste se ochladili?

- Jsme více než klidní, pokud jde o téma soutěží. Nikdy jsme se na ně nespoléhali, ale v zásadě jsme je nepopřeli. Je to jen jeden způsob, jak získat objednávky. Mohu jen poznamenat, že konkurenční moment nás nezachytává a nepřináší další motivaci. Snažíme se dělat konkurenční i nekonkurenční projekty se stejnou kvalitou. Ve skutečnosti, když je zákazník připraven s vámi uzavřít smlouvu se zaměřením na vaše portfolio, reputaci a komerční nabídku, jste již vyhráli určitou „soutěž“. A v každém případě by všechny vaše další práce na projektu měly prokázat, že jste nebyli vybráni nadarmo.

Můžete také dodat, že účast v soutěži, dokonce i v placené, je vždy rizikem a každá architektonická kancelář je podnik, ve kterém by se mělo usilovat o minimalizaci rizik. Někdy se ale rádi účastníme soutěží, pokud se nám objekt nebo zákazník zdá zajímavý a slibný.

Kolik lidí pracuje ve vaší kanceláři a jak je práce sjednána?

- Nedáváme si za úkol dělat více a více projektů najednou. Náš přirozený omezovač je podmínkou naší přímé účasti na každém z nich. Optimální počet zaměstnanců - od třiceti do padesáti - je dán počtem projektů, které můžeme s Ekaterinou fyzicky vytvořit. Pokud se kancelář zvětší, osobní příspěvek k předmětům se sníží, a to není to, co chceme.

Takže ty a Ekaterina osobně kontrolujete všechny projekty?

- Nejen kontrolujeme, ale také skládáme. První myšlenka, struktura kompozice, kresba fasády, všechny základní plány - vše pochází od nás a v první fázi jsme ji fyzicky nakreslili. I když některé kreativní úkoly delegujeme na velmi malý počet architektů, kteří s námi dlouhodobě spolupracují a kterým to můžeme svěřit.

Jakým směrem byste se chtěli vyvíjet, jinými slovy, snažíte se někde usilovat nebo jen existujete?

- Existuje jediný směr, kterým bychom se chtěli pohnout - neustálé zlepšování kvality architektury. Všechno ostatní se ve skutečnosti netýká našich myšlenek. Naším cílem není zvyšovat počet kanceláří nebo rozsah zařízení ani dobývat nové trhy. To vše - za prvé to pro nás není tak důležité, a za druhé, upřímně věřím, že to všechno přijde samo od sebe, pokud svou práci vykonáte upřímně a dobře.

Doporučuje: